Projektöversikt
Projektet fokuserade på att automatisera processen för att hantera dokumentinlämningar mottagna via e-post. Dessa e-postmeddelanden innehöll ofta bilagor eller länkar till filer som låg externt.
Automatiseringsscenariot byggt i Zapier parserar e-postmeddelanden baserat på specifika avsändare och ämnesförhållanden. Om utlöst skapar systemet mappar i Dropbox eller Google Drive, laddar ner filer (antingen som bilagor eller via direkta länkar), och loggar varje åtgärd i ett Google Kalkylblad.
Det skapar också en motsvarande uppgift i ClickUp med en referens till den lagrade filen och skickar ett meddelande till en Slack-kanal.
På grund av Zapiers begränsningar integrerades lösningar med Vägar, filter och tredje part-verktyg för att hantera komplex logik och extrahera nedladdningslänkar från vissa webbplatser som cloudhm.io.
- ruangwithv (UDC-företag)
Viktiga funktioner levererade
- E-postutlösare baserad på avsändare och ämnesfilter
- Parsering och bearbetning av fillänkar inom e-postmeddelanden
- Uppladdning av filer till Dropbox och Google Drive med strukturerad mappning
- ClickUp-uppgiftskapande med filreferens
- Loggning av rader i Google Kalkylblad för spårning
- Slack-notiser med sammanfattning av uppgifter
- Villkorslogik med Zapier-vägar
- Stöd för länkbaserade filnedladdningar (cloudhm.io)
- Felkorrigering och hjälp med inställning av behörigheter
Skärmdumpar

Visuell representation av Zapier-arbetsflödet som användes i projektet – schematisering av stegen från e-postparsering till filuppladdningar, uppgiftskapande och loggning i kalkylblad.